به گزارش خبرنگار اقتصاد پژوه، از موارد مهمی که در ماه های گذشته مورد اعتراض رانندگان کامیون بود، مسئله دستمزد و نرخ پایین کرایه ها بود که با اجرای طرح تن-کیلومتر از ابتدای دی ماه، بخش مهمی از مشکلات این صنف حل شد. این طرح که پس از افزایش اعتراضات کامیون داران در ماه های […]

به گزارش خبرنگار اقتصاد پژوه، از موارد مهمی که در ماه های گذشته مورد اعتراض رانندگان کامیون بود، مسئله دستمزد و نرخ پایین کرایه ها بود که با اجرای طرح تن-کیلومتر از ابتدای دی ماه، بخش مهمی از مشکلات این صنف حل شد.

این طرح که پس از افزایش اعتراضات کامیون داران در ماه های گذشته و به پیشنهاد سازمان راهداری برای تعیین نرخ کرایه حمل و نقل جاده ای کشور به تن‌ ـ کیلومتر مصوب و اجرایی شده است به نظر می رسد همچنان نقد هایی را از سوی فعالان در حوزه حمل و نقل بار به دنبال دارد.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار از جمله کسانی است که معتقد است که این طرح به دلیل دخالت برخی دستگاهها با ضعف هایی در محاسبه نرخ کرایه حمل و نقل جاده ای ایجاد کرده است.

محمد خان بلوکی در همین زمینه به خبرنگار اقتصاد پژوه گفت: در صورتی که به نحو درست و قانونمند نرخ کرایه تن _ کیلومتر توسط سازمان حمل و نقل جاده ای اجرایی می شد ثمرات خوبی را برای ناوگان حمل و نقل جاده ای به همراه داشت.

وی تصریح کرد: کسانی که این طرح تن- کیلومتر را مطرح کردند اطلاع درستی از این طرح نداشتند و با دخالت هایی که صورت گرفت اجازه ندادند که این طرح به خوبی توسط سازمان راهداری اجرایی شود.

توقف کامیون

کاهش بار و خواب ۲۵ روزه کامیون ها در بنادر کشور

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار با اشاره به وضعیت بسیار بد و نگران کننده بار و کاهش حمل بار گفت: اوضاع در ناوگان حمل بار به میزانی نگران کننده شده که متوسط خواب هر کامیون به ۲۰ تا ۲۵ روز در بنادر می رسد و با اجرای طرح کرایه به تن – کیلومتر این وضعیت شرایط متفاوت و گاه بد و یا خوب را پیش روی رانندگان حمل و نقل بار قرار داده است.

خان بلوکی اضافه کرد: اجرای این طرح بر کرایه مسیرهای دور افزوده است اما در محاسبه جدید کرایه مسیرهای نزدیک تاثیری نداشته است.

نیاز سالیانه ۵ میلیون حلقه لاستیک در ناوگان حمل و نقل بار کشور

وی در ادامه با توجه به برخی اقدامات دولت در تامین لاستیک رانندگان حمل و نقل بار متذکر شد: کمبود لاستیک همچنان در این بخش وجود دارد و اختصاص یک جفت حلقه برای هر راننده خودرو سنگین کفایت نمی کند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به برخی مذاکرات با وزارت دفاع برای تامین لاستیک کامیون داران افزود: متاسفانه به دلیل قیمت بالا با وزارت دفاع به توافق نرسیدیم.

وی با اشاره به نیاز سالیانه ۵ میلیون حلقه لاستیک در ناوگان حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد نیاز در این بخش ناوگان حمل و نقل از تولیدات داخلی تامین می شود اما همچنان برای تامین ۷۰ درصد باقی مانده نیاز به واردات داریم.

منبع :پرشین خودرو