شرکت‌های خودروسازی از جمله فورد، تویوتا و فیات‌کرایسلر به‌خاطر بحران اقتصادی ترکیه، دچار مشکلاتی فراوان و جدی شده‌اند. به گزارش «اقتصاد پژوه»، براساس گزارش اتوموتیو نیوز اروپا، پس از آن‌که قیمت خودروهای جدید در واکنش به افت شدید ارزش لیر ترکیه، افزایش پیدا کرد، فروش خودروهای سبک در این کشور به میزان یک‌سوم کاهش پیدا کرده […]

شرکت‌های خودروسازی از جمله فورد، تویوتا و فیات‌کرایسلر به‌خاطر بحران اقتصادی ترکیه، دچار مشکلاتی فراوان و جدی شده‌اند. به گزارش «اقتصاد پژوه»، براساس گزارش اتوموتیو نیوز اروپا، پس از آن‌که قیمت خودروهای جدید در واکنش به افت شدید ارزش لیر ترکیه، افزایش پیدا کرد، فروش خودروهای سبک در این کشور به میزان یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.

استیو آرمسترانگ، مدیرعامل فورد در اروپا گفته که وضعیت کنونی ارزش پول ترکیه یک عامل محدودیت خارجی قابل‌توجه برای شرکت فورد به شمار می‌رود زیرا این شرکت درحال‌حاضر در تلاش است تا ضرر و زیان عملیات خود را در اروپا کاهش دهد.

فورد در ترکیه با مشارکت شرکتی محلی با نام اتوسان در قالب یک جوینت‌ونچر، ون‌های ترانزیت و ترانزیت تورنو کاستوم را می‌سازد و ۲۵درصد از سهم بازار ون‌های محلی در ترکیه را در اختیار دارد. 

سقوط نرخ مبادله

در سطح کلان بازار خودرو، فورد در سال ۲۰۱۷، ۱۲درصد از سهم بازار ترکیه را از آن خود کرده بود. تویوتا انتظار دارد بازار خودرو ترکیه در سال ۲۰۱۹ تقریبا نصف شود و از رقم فروش سالانه بیش‌از ۱میلیون دستگاه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به چیزی حدود ۵۵۰هزاردستگاه کاهش پیدا کند. 

جان ون زیل، مدیرعامل تویوتا موتور در اروپا در این‌باره پیش‌بینی کرده است: «بازار ترکیه به لحاظ حجم و قیمت‌گذاری نرخ مبادله به شدت تحت فشار خواهد بود.»

پایین آمدن ارزش لیر به تویوتا کمک نمی‌کند که در صادرات خود سودآوری بیشتری را تجربه کند زیرا برای تهیه قطعات خود در این کشور مجبور به پرداخت یورو است. مهم‌ترین محدودیت مالی برای تویوتا ناشی‌از کوچک‌تر شدن بازار خودرو در این کشور است و این مساله که این خودروساز باید بخشی از ضررهای خود را از افزایش قیمت خودروهایی که در بازار محلی به فروش می‌رسند، تامین کند، در بدتر شدن عملکرد آن در ترکیه بی‌تاثیر نیست.

تویوتا در ترکیه سدان کرولا را برای بازار محلی و همچنین صادرات تولید می‌کند و اخیرا نیز ۴۰۰میلیون‌دلار را برای تولید شاسی‌بلند جمع‌وجور CH-R به‌منظور صادرات به اروپا در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

به گفته کارول توماس، تحلیل‌گر بازار شرقی و مرکزی اروپا در موسسه خودرویی LMC، جوینت‌ونچرهای فیات کرایسلر و رنو نیز در برابر بحران اقتصادی ترکیه در موقعیتی آسیب‌پذیر قرار دارند. فیات نیز در میان سایر مدل‌ها خودرو جمع‌وجور تیپو/اگای و رنو خودرو کوچک کلیو را در ترکیه تولید می‌کنند. 

افزایش تورم و نرخ بهره

آقای توماس گفته است: «بازار محلی ضربه سنگینی را از نرخ مبادله، رشد چشمگیر تورم و تغییرات افزایشی نرخ بهره خورده است.» طبق پیش‌بینی موسسه LMC بازار خودرو ترکیه در سال ۲۰۱۸ به رقم ۶۰۹هزاردستگاه کاهش پیدا کرده و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ این رقم به ۴۵۰هزاردستگاه برسد. 

هرچند این موسسه اعلام کرده درصورتی‌که ترکیه افزایش مالیات خود را متوقف کند، این احتمال وجود دارد که میزان فروش خودرو فراتر از این حد برود. همان‌طور که انجمن توزیع‌کنندگان خودرو اروپا در ابتدای ماه پیش اعلام کرد، در یازده ماه نخست سال ۲۰۱۸، فروش خودروها در ترکیه با افتی ۳۴ درصدی به ۵۴۳هزارو۲۳۱دستگاه رسید. 

براساس آمار انجمن تولیدکنندگان خودرو در ترکیه فروش خودرو در ماه نوامبر در این کشور با کاهشی ۴۲درصدی نسبت‌به دوره مشابه در سال گذشته، به ۵۸هزارو۲۰۴دستگاه رسید. تولید نیز با ۸درصد کاهش به ۱٫۴۳میلیون‌دستگاه رسید. صادرات خودرو نیز با ۱٫۲۲میلیون دستگاه بدون تغییر باقی ماند.

ترکیه موفق شده به‌عنوان مکانی کم‌هزینه برای تولید با امکان تامین کارگران ماهر و نیمه‌ماهر و موقعیتی مناسب در داشتن دسترسی به اتحادیه اروپا، خاورمیانه و اوراسیا، خودروسازان مختلف را از سراسر جهان به خود جلب کند.

فوآد احمد، تحلیل‌گر موسسه IHS مارکیت درباره ترکیه گفته است: «انرژی تا حد بسیار زیادی ارزان‌تر از اروپا است و این کشور بسیار به این قاره نزدیک است و صادرات از آن به اروپا بسیار ساده است.»


منبع :اخبار خودرو