به گزارش اقتصاد پژوه به نقل از خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی از عدم مراجعه موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر خودروهای بی کیفیت و غیراستاندارد حدود ۵ گرم آلایندگی ایجاد می کنند در حالی که موتورسیکلت های کاربراتوری به طور متوسط ۷ گرم آلایندگی ایجاد می کنند. […]

به گزارش اقتصاد پژوه به نقل از خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی از عدم مراجعه موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر خودروهای بی کیفیت و غیراستاندارد حدود ۵ گرم آلایندگی ایجاد می کنند در حالی که موتورسیکلت های کاربراتوری به طور متوسط ۷ گرم آلایندگی ایجاد می کنند.

موتورسیکلت های کاربراتوری ۲ و نیم برابر خودروی یورو ۲ ایجاد آلایندگی می کنند که با توجه به وضعیت بحرانی هوای پایتخت باید برای جلوگیری از تردد آنها چاره اندیشی کرد
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه با توجه به نقش بالای موتورسیکلت های کاربراتوری در افزایش آلایندگی سازمان حفاظت محیط زیست باید از پلیس بخواهد مانع از تردد این وسیله نقلیه در پایتخت شود، افزود: موتورسیکلت های کاربراتوری ۲ و نیم برابر خودروی یورو ۲ ایجاد آلایندگی می کند که با توجه به وضعیت بحرانی هوای پایتخت باید برای جلوگیری از تردد آنها چاره اندیشی کرد.

شهردار تهران برای کاهش آلایندگی هوای پایتخت برقی کردن موتورسیکلت ها را جدی بگیرد

وی با تاکید بر اینکه شهردار تهران برای کاهش آلایندگی هوای پایتخت برقی کردن موتورسیکلت ها را جدی بگیرد، ادامه داد: مجلس بسترهای قانونی لازم برای جمع آوری موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری را فراهم کرده و همچنین به برقی کردن موتورسیکلت ها در قانون هوای پاک نیز نگاهی جدی داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه به صفر رساندن تعرفه واردات خودرو و موتورسیکلت‌های برقی در قانون هوای پاک دیده شده است، گفت: البته اگر تولید داخل باشند مالیات بر ارزش افزوده آنها نیز صفر می شود.

لاهوتی افزود: هر چند قوانینی در این راستا تصویب می شود اما متاسفانه در اجرا با مشکل مواجه هستیم انتظار می رود شهردار و شورای شهر با همکاری هماهنگ توجه به برقی کردن موتورسیکلت ها را در کانون توجه قرار دهند و از سویی معاینه فنی این وسیله نقلیه را جدی بگیرند و نظارت ها را تشدید کنند.

 

موتورسیکلت

 

موتورهای فرسوده و کاربراتوری سریع تر از رده خارج شوند

رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: موتورسیکلت ها در مراجعه به مراکز معاینه فنی تعلل می کنند و برای مدیریت این موضوع بهتر است موتورهای فرسوده و کاربراتوری سریع تر از رده خارج شوند.

وی ادامه داد: در گذشته عملکرد برخی مراکز معاینه فنی با مشکل مواجه بود به گونه ای که برخی از آنها به صورت صوری و نمایشی گواهی معاینه فنی صادر می کردند اما در حال حاضر تعداد این مراکز و متقاضی معاینه فنی افزایش یافته بنابراین به نظر می رسد در حال حاضر مشکل چندانی وجود نداشته باشد.

بخش خصوصی در حوزه مراکز معاینه فنی سرمایه گذاری کند

رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، افزود: بخش خصوصی می تواند در مراکز معاینه فنی سرمایه گذاری کند نیاز است خودروها و موتورسیکلت ها به طور مداوم معاینه فنی شوند و ایرادات آنها بررسی و برطرف شود تا بخشی از معضل آلایندگی برطرف شود البته توجه به این مهم از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.