به گزارش «اقتصاد پژوه»، افزایش قیمت خودروها ابرچالش صنعت خودرو در سال‌های اخیر بوده است، به‎ویژه آن‎که با اجرای برجام بسیاری از مشکلات پیش روی این صنعت برداشته شد و خودروسازان از هر نظر در شرایط خوبی نسبت‌به سال‌های قبل از آن قرار گرفته بودند. اما آن دوره همزمان شد با فرصت‌سوزی‌ها و کم‌کاری‎های بسیاری از […]

به گزارش «اقتصاد پژوه»، افزایش قیمت خودروها ابرچالش صنعت خودرو در سال‌های اخیر بوده است، به‎ویژه آن‎که با اجرای برجام بسیاری از مشکلات پیش روی این صنعت برداشته شد و خودروسازان از هر نظر در شرایط خوبی نسبت‌به سال‌های قبل از آن قرار گرفته بودند. اما آن دوره همزمان شد با فرصت‌سوزی‌ها و کم‌کاری‎های بسیاری از سیاست‌گذاران صنعت خودرو.

بحث آزادسازی قیمت‌ها و فروش خودرو برمبنای حاشیه بازار هرچند در حال اجرایی شدن است، اما با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد. کمبود عرضه، مشکل مراودات سیاسی و اقتصادی و تحریم‌ها از جمله موانعی است که پیش روی فروش در حاشیه بازار قرار دارد.

شاید اگر این چالش بزرگ با سیاست‌گذاری صحیح در سال‌های اخیر اجرایی می‌شد، درحال‎حاضر خودروسازان این‌چنین با مشکل مواجه نمی‌شدند و اختلاف شدید بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار به‌وجود نمی‌آمد. اما در شرایط فعلی که بازار با کمبود عرضه خودرو مواجه است، آیا حتی فروش برمبنای قیمت حاشیه بازار می‌تواند به از بین رفتن اختلاف قیمت خودرو از بازار تا کارخانه منجر شود؟

وزارت صمت و خودروسازان؛ طرفدار فرمول ۵درصد

در همین زمینه، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است با عرضه محصولات خودروسازان تا ۵درصد زیر حاشیه بازار، قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر قرار می‎گیرد و به قیمت واقعی نزدیک می‎شود.

فرشاد مقیمی باتوجه‌به آغاز اعلام قیمت جدید برخی از خودروها با درصد زیر حاشیه قیمت بازار می‎گوید: «با اجرای این فرمول از سوی شرکت‌ها، قیمت خودرو کاهش می‎یابد.»

وی‌ می‌افزاید: «با رشد تولید و امکان خرید مستقیم و تحویل فوری شرکت‎های خودروسازی، قیمت کاذب در بازار خودرو شکسته می‎شود و قیمت‌ها در بازار سیر نزولی خواهد یافت.»

این در حالی است که سازوکار اصلی این نوع قیمت‌گذاری برمبنای عرضه و تقاضا استوار است. در شرایطی که خودروسازان با کاهش شدید تولید نسبت‌به سال گذشته مواجه شده‌اند و خودروهای بسیاری را به مشتریان خود متعهد هستند، عرضه خودروها با قیمت حاشیه بازار قطعا نمی‌تواند به کاهش قیمت خودروها در بازار و از بین رفتن بحث دلالی خودروها بینجامد.

کاهش هفتگی قیمت محقق نخواهد شد

در این خصوص یک کارشناس صنعت خودرو با تایید این مطلب می‌گوید: «این امر که گفته می‌شود با قیمت‎گذاری براساس حاشیه بازار، قیمت‌ها هفته به هفته کاهش پیدا می‌کند، محقق نخواهد شد؛ زیرا ممکن است عرضه مناسب نباشد. این موضوع به‎تنهایی نمی‌تواند سبب کاهش قیمت خودرو شود. برای این امر باید عرضه و تقاضا به تعادل برسد.»

به نظر می‌رسد عناصر اصلی برای نتیجه‎بخش بودن عرضه خودرو بر مبنای قیمت در حاشیه بازار مفقود است و اجرای آن بدون افزایش تولید و عرضه فراوان خودرو به بازار، صرفا می‌تواند باعث شود سودی که پیش از این صرفا به جیب دلالان می‌رفته است، از این پس با خودروسازان تقسیم شود. بنابراین برای کوتاه‎کردن دست دلالان از بازار خودرو راه درازتری پیش روی خودروسازان است و باید به شکل جدی برای آن فکری شود. چراکه ادامه روند کاهشی تولید خودرو نه به نفع مصرف‌کننده است و نه به نفع خودروسازان.

شهرام آزادی در این خصوص نیز می‌گوید: «دوعامل باعث کاهش تولید شده است. اولین مساله، قیمت خودرو است که در مدت اخیر به زیان خودروسازان بوده است. مساله دوم نیز موضوع تحریم‎ها است.»

وی می‌افزاید: «بسیاری از شرکت‎های خارجی که مواداولیه و قطعات برای ایران ارسال می‌کردند، اکنون حاضر به همکاری با ایران نبوده و یا برای انتقال پول با مشکل مواجه هستند. این عوامل، موجب کاهش تولید شده است و بنابراین اصلاح قیمت‌ها به‎تنهایی موجب دستیابی به تولید مناسب نمی‌شود.»

بر این اساس، وزارت صنعت باید برنامه مشخصی برای افزایش تولید خودروسازان در شرایط تحریم ارائه دهد. چراکه با وضعیت تحریمی و مشکلات بسیار زیادی که در خصوص تولید خودرو وجود دارد، نمی‌توان امیدوار بود خودروسازان به تیراژ یکی، دو سال گذشته دست پیدا کنند.

راه‌حل دیگری وجود ندارد

این کارشناس صنعت خودرو همچنین تاکید می‌کند: «اصل امر درست بوده و الگوی قیمت‎گذاری براساس حاشیه بازار در شرایط عادی و نرمال که امکان عرضه کافی وجود داشته باشد، الگوی مناسبی است. به‎طور کلی، درحال‎حاضر راه حل دیگری غیر از قیمت‎گذاری براساس حاشیه بازار وجود ندارد، اما باید بدانیم که این امر با اشکالاتی همراه خواهد بود.»

به‎هرحال خودروسازان با مشکل بسیار جدی تامین قطعه مواجه هستند و در صورتی که دولت نتواند راهی برای تامین قطعه پیدا کند و نتواند بحث تحریم‌ها را به‎نوعی دور بزند، چالش بسیار اساسی پیش روی صنعت و بازار خودرو خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند، سال آینده تیراژ تولید خودروسازان به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر برسد.

این مساله باعث می‌شود خودروسازان به شرایط بسیاری بدی دچار شوند، شرایطی که در آن با افزایش چندبرابری قیمت‌ها نیز نمی‌توان خودروساز را نجات داد.


منبع :اخبار خودرو