به گزارش اقتصاد پژوه به  نقل از ایرنا، «خداداد غریب پور» در نشستی با مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: جلب مشارکت بخش خصوصی در تامین زیرساخت ها یکی از شیوه های توسعه حمل و نقل ریلی در حمل مواد معدنی است و ایمیدرو آمادگی دارد تا با انعقاد تفاهمنامه با شرکت راه […]

به گزارش اقتصاد پژوه به  نقل از ایرنا، «خداداد غریب پور» در نشستی با مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: جلب مشارکت بخش خصوصی در تامین زیرساخت ها یکی از شیوه های توسعه حمل و نقل ریلی در حمل مواد معدنی است و ایمیدرو آمادگی دارد تا با انعقاد تفاهمنامه با شرکت راه آهن، زمینه توسعه زیرساخت های ریلی سنگان را فراهم کند.
این مقام مسئول گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران علاقمند به تعامل با سازمان ایمیدرو برای تامین زیرساخت هاست.
وی خاطرنشان کرد: بدیهی است به نتیجه رسیدن همکاری ها با تعریف زمانبندی مشخص و توجه به ضریب تاثیر آن در بخش معدن و صنایع معدنی، تعیین اولویت ها و همچنین چشم انداز ۱۴۰۴، گام های اساسی در مسیر مواد پایه ای ارتقای حمل و نقل مواد معدنی برداشته شود.
غریب پور اظهار داشت: براساس سیاست افزایش سهم حمل‌ ونقل ریلی در جابجایی بار بویژه در مسیر سنگان- بافق، کارگروهی متشکل از معاونت های برنامه ریزی و توانمندسازی و طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو تشکیل می شود تا مقدمات تهیه این تفاهمنامه فراهم شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه هر اعتباری در این مسیر ریلی هزینه شود توجیه اقتصادی دارد، افزود بررسی راه‌های بهبود سیستم حمل ریلی، روش های سرمایه گذاری و شیوه اجرا نیز در این کارگروه مشخص خواهد شد.

** آمادگی برای تامین زیرساخت های ریلی سنگان – بافق
همچنین در این دیدار «سعید محمدزاده» مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی این شرکت برای تامین زیرساخت های ریلی سنگان – بافق

را ابراز داشت و گفت: سال ۹۵ میزان بارگیری مواد معدنی ایمیدرو ۶۰ میلیون تن بود که ۲۰ میلیون تن از این رقم، به شیوه ریلی حمل شد.
وی افزود: زیرساخت بویژه در بخش حمل و نقل با شرایط فعلی و چشم انداز توسعه صنعت فولاد باید فراهم شود، اما تاکنون تحقق نیافته است.
به گفته این مقام مسئول، حوزه حمل و نقل ریلی صرفا کار ریل گذاری را انجام نمی دهد، بلکه تامین واگن نیاز جدی توسعه صنایع در بخش زیرساخت هاست.
به گفته مدیرعامل راه آهن، این شرکت آمادگی دارد تا هرگونه تقاضایی در بخش معدن و صنایع معدنی را مطابق با چارچوب های تجاری پاسخگو باشد.
وی پیرامون راهکارهای توسعه حمل و نقل ریلی مسیر سنگان تا بافق اضافه کرد: می توان از منابع بانکی در بخش مالی استفاده کرد و در ساخت خط دوم با اجرای پروژه تراک بندی این مسیر و با هدف افزایش ظرفیت بارگیری ها، فعالیت مضاعفی انجام شود.
به گزارش ایرنا، پیشتر «اردشیر سعدمحمدی» معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفته بود، برای توسعه معدن در افق ۱۴۰۴، حداقل ۱۳ هزار کیلومتر زیرساخت حمل و نقل ریلی نیاز داریم، در حالی که مجموع زیرساخت های ریلی کنونی کشور فقط ۱۲ هزار کیلومتر است.
یکی از مهمترین چالش های موجود در بخش معدن و صنایع معدنی، حمل و نقل مواد معدنی است و برپایه سند چشم انداز ۱۴۰۴، حجم تولید مواد معدنی باید به سالیانه ۷۰۰ میلیون تن برسد، اما زیر ساخت های حمل و نقل فعلی پاسخگوی نیازها نیست.


منبع :پرشین خودرو